Cíle zákona jsou kromě podpory hospodářské soutěže, rozvoje vnitřního trhu a ochrany zájmů koncových uživatelů i zajištění přístupu k vysokokapacitním sítím v co největší míře a jejich využívání za přiměřenou cenu. Ztíží to však i činnost „telefonických“ prodejců, nově už lidi nemohou kontaktovat bez jejich souhlasu.
Zákon ošetřuje například i nevyžádanou komunikaci. Příjemce má nově mít možnost jednoduše, bezplatně a kdykoli odmítnout takové používání jeho kontaktních údajů v době jejich získávání a při každé doručené zprávě.
„Navrhuje se zakázat zasílání elektronické pošty, ze které není známa totožnost a adresa odesílatele, na kterou by mohl příjemce zaslat žádost o skončení zasílání takových zpráv,“ vysvětlilo ministerstvo dopravy.
Rovněž má být nově poskytnuta ochrana spotřebitelů proti narušení jejich soukromí před nevyžádanými zprávami přímé reklamy. Zavádí se pravidlo, že přímý marketing je v tomto případě zakázán bez předchozího souhlasu. Rovněž je zakázáno i samotné získávání souhlasu. Dále se zřizuje seznam, do kterého mají uživatelé možnost bezplatně zařadit číslo.

Jak to ilustrovala zdravotní pojišťovna Důvěra, bude-li chtít firma nově nabízet telefonicky například bambusové ponožky, bude muset získat souhlas spotřebitele ještě před samotným kontaktováním. Společnost upozornila i na další změnu – souhlas bude třeba i na ukládání tzv.. cookies, který sbírá data online chování uživatelů. Tento souhlas nebude možné vynucovat a cookies lišta nebude moci překrývat stránku, neměla by bránit v její návštěvě a měla by se dát zavřít pouhým křížkem.